Wednesday, December 14, 2016

Our Holiday to Perth, Australia 6/11 - 11/11/2016 - DAY 1



Assalamualaikum

Hola Hola!

Maaf nye semua lama x update blog. Almaklum la Iollss busy ngan ke perth nye bisnes cookies nye and bundle plus size lagi  hehehehe...

Ok so 6/11 - 11/11/2016 kami suami isteri pergi holiday ke perth. Flight AAX pukul 11.55 mlm gerak sampai perth 5.30 pagi. Sampai je gerak ke kastam and time sana sama ngan Malaysia so x perlu tukar masa.

Memandangkan kami sampai dah ahad and blk hari jumaat kami decide nak pergi freemantle terus. The best part of the trip ni kami pergi ni tak beli lugagge juz hand carry tu pun laki bini dua2 combine kilo pun baru 10kg coz aku ni jenis light traveller and bila packing pun mmg ala kadar je.Since nak bawa barang masa blk so jimat kat sana dah tapi bila sampai kastam bag kami kena buka and geledah pula! Alasan pelik bag ringan sgt tapi 5 days stay hahahahahahha! ini alasan paling aku x pernah dengar okey! Tapi Alhamdullilah lepas semua....

Kami tak bawa makanan or ubat just minyak nona raguy je aku bawak tapi aku declare gak dlm declaration form. Alhamdullilah part tu xde masalah dgn pantas lepas.

Kami ke sana duduk ngan kawan yg mmg dah kat sana for 4 years and dia tgh apply PR. Kawan pun ada kereta so senang tuk kami dah cuma top up minyak je.

Ok plan nye kami sampai je trs ke freemantle by train and shopping souvenier kat Eshed  pastu kami jumpa kawan kami si Zila ni kat sana je. Time ni pas sampai je airport trs aku pg beli Simcard Optus 2 dollars per day so 5 days 10 dollars. Ok update segala social media then phone pun bunyi batt weak 22% owh tidak!
Tak dapat la amik gbr kejelitaan freemantle...owh kami pun plan nak makan kat cirrellos fish and chips (spelling x sure jgn kecam saya) hahahhaha

Baikla Iolls belanja gbr masa baru sampai sana. Nampak je sunny tapi ya ampum angin sejuk giler masa sampai tu 8 deegres ok! menusuk tulang angin tu langsung x rasa kehangatan matahari
Sila enjoy gbr di atas ni coz its the one and only gbr ya for the first day coz batt weak ekekekekek
 Atas ni masa tgh tgg bas connect tuk ke town or nearest train station....semua org sana baik2 sgt greeting and thank you tu x pernah x ucap senyum manjang la!
 Kata laki aku x boleh terima tgk mat salleh bawa bas! hahahahahahah sian laki ku shock sekejap pastu masa kat train station pun dia shock lagi cox x boleh terima mat salleh jadi securty guard muahahahahha!

Masa kami naik bas tu driver dia tya nak pergi mana kami pun ckp nearest train station or town so dia kata bila dah sampai station which is esplanade dia akan inform kami...baik kan !!!?

Ok so dah sampai train station kami pun ke Freemantle owh ya bus fare was 4.60 per person and train per person pun sama. Perjalanan dari Perth Station ke Freemantle was 30 min gitu la. Train mmg la sangat kosong and yg naik pun semua yg nak ke freemantle siap bawa basikal lagi. Freemantle ni pun port family get together la aku rasa coz after 9am mmg dah penuh kedai2 semua and freemantle itself pun agak ramai dah.

Ok so sampai Freemantle station trs belok kanan jalan straight dah sampai Eshed and masa sampai baru buka so kami npk Aussin dulu so sggh sana t shirt 3 for 10dollars je ye mmg murah and quality kami beli souvenier saja pun dah 60dollar ! owh kami x beli fridge magnet kat aussin coz agak mahal yg single tu 4 for 10 dollars padahal kat Megabes yg sepapan fridge magnet tu 4 for 10 dollars so jauh lagi berbaloi!
Tapi t shirt kat Megabes mahal 1 for 7.50 3 for 22 dollars so mmg berbeza ngan Aussin yg 3 for 10dollars for both adult and children! quality sama je both good and thick.

Ok pas dah beli souvenir laki aku sibuk nak cari rokok so x dpt nak tgk benda lain kat Eshed tu cheit!!!
So kami lintas jalan ke arah town dia and npk 7-e cari rokok plg murah kat list dia which was 16.99 dollars for 20 btg ya and aku pun beli my first Dare coffee 4 dollars kat 7-e mmg mahal sikit la....tapi rokok x sedap kata laki ku Dare coffee mmg sedap kata aku hahahahah.
Pastu merata kat town tu ada paip air tuk refill air so mmg senang cuma pastikan bawa botol kosong ya! kebetulan hari tu ada mcm Harley Davidson buat convoy so mmg bising and byk kot! Time ni dah kul 9.30 org dah start makin ramai kedai2 kafe semua dah penuh kami pun dah penat nak berjalan so kami decide nak naik CAT bus ke Cirrellos atau kaillis la mana2 jumpa dulu x peduli dah dua2 dah lapar! hahahahaha
So naik bus sepanjang org naik and turun driver tu Good Morning, Hello, Thank you beretiqa sungguh! Kami impressed sgt! huhu so tgh pusing2 aku npk Cirrellos trs tekan bell turun and jalan ke sana sampai je duduk and trs p order traditional Fish and Chips dia harga 10 dollars and very hot chilli sos dia yg mmg x hot langsung tu 2 dollar.
Fish & Chips dia mmg sedap giler and sgt la besar portion kami share 1 je tapi x hbs ikan dia mmg la marvelous dah sejuk pun still crispy...pastu lepak tgk org keliling dgn angin yg sgt sejuk ya ampun rasa cam x nak blk tau! tu baru first day ok....so lepas Zila dtg jemput kami pun balik rumah Zila kat Manning Road yg boleh jalan kaki ke IGA,Coles, KFC, Nandos and mcm2 lagi la.

Pastu rehat2 jap singgah coles yg dekat kat rumah Zila tu and jeng jeng jeng!
 Semua kat atas ni aku beli yg 6dollars ok!!!! Padahal aku tgk kat cold storage yg sama Tim Tam RM32 satu  yea SATU! pengsan!


  Kalau nak beli Dare coffee kat supermarket murah 2dollar je!

Ni aku amik untuk pencinta BONDS yg kat sana hya standard supermarket brand




BONDS! BONDS! BONDS!


Ni lagi satu coffee yg mmg win! biasa dengar dare je ini lagi sedap!! tapi lagi mahal la around 3.50$
So dalam kul 9 cam tu Zila bawak aku pg makan kat Makan2 cafe kira cafe makanan melayu la....aku tgk menu telan air liur mahal naw!!  walaupun x convert k sepinggan nasi grg kg is like 10$ gulp!
Tapi aku ngan Zila dua2 order padprik daging 12$ x silap ku and air sorang bandung sorang teh ais setiap satu 3$ ok!
Aku ngan Zila pergi perth makan Padprik pfffttt! tapi portion besar gak nampak tak tu??





Owh laki aku x mo ikut coz kat rumah Zila ada PS4 trs dia lekat dpn TV main FIFA okeh!! Sabar je la....

Ok itu saja for Day 1
Nanti aku update lagi yea
Tapi x tau bila....bertabahla

Bye lovelies 
xoxoxo




No comments:

Post a Comment